Kävin matkoilla Helsingissä ja Tallinnassa. Paluumatkalla huomasin, että rengas on puhki. Siitä löytyikin naula pystyssä. Ajoimme huoltamolle ja etsimään, missä on vararengas. Eihän sitä nykyautoissa ole. Oli vaan purkki paikkausainetta ja käyttöohje. Ventiili pois aine puristetaan renkaan sisälle, venttiili paikoilleen ja ilmat sisään. Onnistui näinkin, mutta naula jäi epäilyttävästi renkaaseen.
Iisalmen päässä rupesin selvittämään, miten rengas paikataan kuntoon. Sain vinkkiä, että on sellaisisia paikkausrasioita, jolla homma hoidetaan. Googlettamalla löytyi ohjekin youtubesta. Ajattelin kertoa tässä, miten homman tein.
Naula oli selvästi näkyvissä renkaan reunassa, ihme että piti paineet sisällä. Naula pois, samalla lähti ilmatkin.
Ensin putsataan reikä tällä korkian avaajan näköisellä värkillä.
Sitten Pujotetaan paikka neulaan ja liimaa paikan pintaan, reijästä läpi ja nyhtäisy takaisin.
Paikka jäi törröttämään reikään. Sitten leikataan liiat pois.
Autosta löytyi yllätykseksi, myös kompressori, jolla sai paineet takaisin renkaaseen.
Nyt jännätään, miten paikka pitää paineet renkaassa. Koko hommaan meni 10 minuuttia ja viikon hermoilut.
PS. renkaiden paikkauksesta on nyt vajaat kolme kuukautta ja hyvin on ilma pysynyt sisällä. Vaikkakin renkaatkin on siirtyneet sisälle, kun kitkat on jo alla.