Autokuume ja sen hoito

Pirullinen tauti, koronasta on toistaiseksi vältytty, mutta tästä ei. Se alkoi itämään tammikuussa. Autovero ja käyttömaksu 651,39. Kymmenessä vuodessa 6513,90. Ei perhana, tähän on saatava parannus. Nyt on siirryttävä maailman pelastajiin ja otettava uutta vähemmän saastuttavaa lääkettä. Näin kuume sai alkunsa, vois tämän diagnosoida luulosairaudeksikin.

Kuukolmonen hoiti monet Norjan ja Lapin kuvausreissut moitteettomasti.

Edellistä tautia olin hoitanut  Audi Q3, quatro, kahden litran dieselillä. 2014 malli, ajettu 91159 km. Kallis 90000 km huolto juuri tehty. Kaksilla renkailla, Audin aluvanteet, kesäkumit sakkourilla, kitkat alla. Tuulilasissa pyöreä rikkoutuma, mutta katsastus hyväksyi nurisematta, koska ei näkökentässä, lisäksi piilotettu pysäköintivahdin alle. Se on muuten kätevä. Aina kun pysähtyy, laittaa omin päin lähinnä oleva seuraavan tasa- tai puolitunnin ruutuun. Ei yhtään pysäköintisakkoa sen jälkeen.

Olin päättänyt, että tämä on viimeinen autoni, kestää kyllä isommitta remonteitta sen ajan. Pikkusen kyllä harmitti, kun adaptiivinen vakkari ja AppleCarPlay puuttui. Kestän sen. Verottaja, uusi hallitus, ilmastonmuutos, ruotsalainen teinityttö, dieselkäyttökieltouhka ja plug-in hybridi pisti miettimään asiat uusiksi. Jos ostaisin ladattavan hybridin, niin säästäisin kymmenessä vuodessa ainakin kymmenen tuhatta euroa. Kuume nousi, että aloin nähdä näkyjä.

Apple CarPlay on kiinnostava tuttavuus. Hoitaa musiikit, puhelut ja navigoinnit turvallisesti. Hei Siri, navigoi kotiin.

Olen viime vuosina ajanut noin 15000 km, eikä kilometrit ole ainakaan kasvamaan päin. Siitä ainakin puolet on kaupunkiajoa, joka sähköllä olisi lähes ilmaista. Diesel 7 litran keskikulutuksella tekisi vuodessa noin 3000 euroa (15000/7×1,4=2 953,72). Käytin dieselin esimerkkihintana 1,4 euroa, koska tämän hetken hinta on rättipäiden ja Putinin aiheuttama poikkeus. Eilen tankkasin Shellillä 32 eurolla ja hinta oli 1,07. Tankkasin poikkeuksellisesti vain 30 litraa, syy selviää myöhemmin. Tää oli faktaa, johon kuume ei päässyt vaikuttamaan.

Joten mennään otsikkoon. Autokuumeen itämisaika on veronmaksusta noin kolme kuukautta. Ja huhtikuun tienoilla alkaa ensioireet. Nykyinen koronatauti näyttää pitävän autokuumeen hyvin kurissa, mutta toinen aalto on odotettavissa, kun seitsemän kymppiset päästetään irti. Onneksi synttärit on vasta elokuun lopussa, joten voin potea autokuumeeni jo keväällä.

Tätä minä tavoittelin, kaupunkiajot lähes ilmaiseksi. Mutta ei vielä rahat ja autokauppiaiden mukaan tekniikka riitä.

Pääsin laskelmissa siihen, että säästän kymmenessä vuodessa ladattavalla hybridillä 6500+10000=16500 euroa. Tässä on oletusarvona, että polttoaineen hinnat ja verot ei ainakaan laske. Eli se on välirahana uuteen autoon, en ole säästänyt mitään, mutta saisin sääliä, ihailua ja kadetta useilta tahoilta. Näin alkoi potilaan sairas pähkäily ja hourailuja kuumeen kohotessa.

Toukokuussa äitienpäiväviikolla kuume kävi sietämättömäksi. Ennen sanottiin, että ko. kuume lähtee litralla bensaa ja parilla asperiinillä. Lienee vitsi. Eiku lääkäriin. Ensin tuttuun Pörhöön (vai Pörhölle?), entisessä Laakkosen Yrjön kaupassa minun kuumetta on hoidettu monta kertaa. Lääkkeenä uusi Audi, automaativaihde, diesel ja hirveä väliraha.

Entisen Laakkosen autoperhelääkäri, Lappalaisen Väne on jo eläkkeellä ja muutkin hoitohenkilöt oli vaihdettu. Tuntuvat olevan kiireisiä, vaikka autokuumekauppa on kerrottu pysähtyneen. Pyysivät odottamaan. Vartin päästä johtavalääkäri kulmakopistaan lähestyi kuumeista potilasta. Mitäs teille? Se ladattava hyridi kuumottaa niin pirust. Rykäsin vielä perään muut oireet kulutuksesta ja veroista. Tiedostavaa fiksua potilasta yritin näytellä.

Golf GTE, olisi ollut paras lääke tautiin. Mutta on liian matala ja altistanut toiseen.

Olis A3 e-tron ja Golfin vastaavaa, mutta ei täällä, vaan Oulussa. Nää paremmat lääkkeet on keskitetty aluekeskuksiin. Tää johtajasmies oli vähän kylmäkiskoisen etäinen, ei ollenkaan sutki tuttavallinen paraskaveri autokauppias. Oli ollut aiemmin Laakkosen johtajana Kuopiossa, sen se pääs livauttamaan. Että vähän respectiä please.

Kopin nurkassa oli golf bägi. Johdattelin keskustelun siihen. Johan lämpes. Kausihan on aluillaan. Nyt rupes juttu luistaa. Homma roolitettiin uusiksi, minusta tuli varakas eläkeläiskroonikko ja hänestä paras perhelääkäri. Tää oli vähän liioiteltua, mutta sinnepäin.

Kaikki kirjattiin autosta ylös ja käytiinpä katsomossakin. Kehu autoa, niinkuin tapana on. Sitten jännitin minkälaisen hintaisenreseptin tautiin kirjoittaa. Se oman auton vaihtoarvo tässä kiinnostaa, näkyykö kehu siinä. 18000 euroa. Se on iso pino euroja. Kasa oli pienentynyt kuudessa vuodessa 30000 euroa, se vasta iso on. 5000 vuodessa. Siihen päälle dieselit, verot, huollot eli vähintään 3500. Siis yli kaheksan tonnia vuosi. Voi v tai ainakin p, kallis tauti.

Reseptissä oli VW Golf GTE 1,4 TSI e-tron auto 16985 euron välirahalla, kiitos, kiitos, tää oli vasta tunnustelukierros, palataan asiaan. No käydäänpä vielä toisella poliklinikalla, kun pää on saatu auki. Toyota Prius, sehän on oikein vihreä luontaislääke. Ruvetaanpa brändäämään koppispena uusiksi.

Toyota Prius on kaikkien hybridien äiti, jo viides sukupolvi on menossa vuodesta 1996 alkaen.

Ei ollut ihmeparantaja O.K. Autossakaan paikalla. Tulee pian, vastaanoton nainen hymyili. Uudet luonnonlääkkeet on siinä edessä, no minäpä kattelen. Hyi helvetti, ku nää on rumia, Prius on ainut joka vähän miellyttää silmää ja ainut joka puuttui lääkevarastosta.

Parantaja tuli, ei kätelty. Tää oli maalaislääkäri Himasen tyylinen rento, hymyilevä, mitäs sulle, tyyppi. Selvitin tautini. Ei näillä korkeuksilla vielä parempia lääkkeitä, ladattavia hybridejä käytettynä, mutta uusia löytyy. Lyhyen koeajon jälkeen vanha lääke kehuttiin ja vaihtoarvo 19000 euroa. Toyota Prius Plug-in Active, väliraha 23576,27.

Menin kotiin sairaana ja pettyneenä. Ei taida rahat riittää uusiin lääkkeisiin. Kymppitonni oli jo kipurajana, mieluiten alle. Netistä etsimään uusia vanhoja lääkkeitä. Jos pikkuruokainen bensalääke, käyttömaksu 150. Sillä säästäs 10 vuodessa 5000, taas hourailin.

Audi Q2 Business Sport S-tronic, 85 kW, nosti kuumeen huippuunsa. Käyttömaksu 158;-.

Miten tuo Audi Q2, sellainen yksi valkea näyttää pyörivän Iisalmessa, sanoi vaimo. Niin, nyt minäkin heräsin kuumehorkasta. Se on näppärän oloinen, niin korkea, että pääsee autoon kipeällä lonkalla. Sillähän sitä perusteltiin tätä edellistäkin Q3 lääkettä. Rokotettahan tähän tautiin ei vielä ole. Autonvalmistajayhdistys ei myönnä apurahoja tutkimukseen, ne menevät päästömittausten harhautusohjelmiin ja niistä aiheutuviin sakkoihin.

Nettikaupoista löytyi useita kuukakkosia pienellä bensamoottorilla. Ja hinnatkin sopivia. Yksi jopa Iisalmessa Pörhöllä. Heti katsomaan. Hieno pirssi, ajettu vain 1300 km, esittelykäytössä. Tästä pitäs päästä eroon, tappiota on tullut paljon, uutena näillä varusteilla 40 tonnia, nyt hinta 27500;-. Oli myös minun himoitsema adaptiivinen vakkari, Apple CarPlay, urheilupenkit ja muutakin. Innostuin, tarjoan heti viis tonnia väliin, tietäen, ettei se sillä lähde.

Kotona etsin netistä lisää ja löytyi yllättävän paljon Q kakkosia. Mikkelin Kamuxilla 16000 km ajettu 26100;-, erittäin siisti, takakonttiin tuskin katsottu. Kouvolan K-Caarasta löytyi 33000 ajettu, 24950;-.

Kuume nousi niin pahaksi, että lauantaina läksin katsomaan uudestaan, miten toimii Apple CarPlay ja pitäiskö tarjousta nostaa. Lupasin 7500;-, olihan tää lähes uusi auto ja rekisteröimätön. Tappiolla menee, muistutti lääkäri valittaen. Soitellaan maanantaina.

Kamuxiltatarjous väliraha 7229;- ja K-Caaralta 6500;-. Eli nyt pitäs tehdä päätös, minkä tarjouksen hyväksyn Pörhöltä. Kaikki oli vähän ajettuja. Muut olivat päivän reissun päässä, Pörhö kymmenen minuutin. Pörhön auto rekisteröimätön, joten minusta tulisi ensimmäinen omistaja, siis uuden auton. Kamuksin autolla oli ajettu vuoden ajot minun kilometreillä ja K-Caaran kahden vuoden. Vuodessa tämän hintaluokan käytetyn auton hinta putoaa n. 2500 – 3000;-. Eli voisin tarjota jopa pari tonnia enemmän Pörhön autosta. Päätin, että 8500;- on minun viimeinen hinta, muuten ajan Mikkeliin.

Nykyään autokuumeenhoito on helppoa netin ansiosta. Verkko on täynnä autoja ja markkina-alueena koko maa. Kun antaa rehellisesti oman auton tiedot ja lähettää kattavan kuvavalikoiman, niin kaupat syntyy näkemättä. No, onhan se auto haettava ihan manuaalisesti ja sitten vasta tauti on voitettu tai muuttuu krooniseksi. Mulla tää tauti uusiutui nuorempana paljon useammin, mutta nyt olin ollut terveenä kuusi ja puoli vuotta.

 Olin jo sunnuntaina pessyt vanhan auton, kantanut kaikki renkaat ja paperit autoon. Hyvä peli ja Apple CarPlay on ääniohjauksella kätevä. Eiku huutelee toiveita, niin auto vie ja soittaa pyytämääsi musiikkia tai puhelun. Tästä aiheesta kirjoitan uuden jutun, kunhan saan kokemusta riittävästi.

Maanantaiaamuna odottelin soittoa. 11.15 soi tuntemattomasta numerosta. Pörhöltä päivää, siitä Q kakkosesta, välirahapyyntö olis 8500;-, yes, huusin mielessä ja jatkoin ääneen, että tää on jo niin lähellä. Lupasin tulla iltapäivällä käymään. Pitihän se koeajaa, auttaako lääke kunnolla.

Tämä paransi kuumeen, nyt katselen sitä työhuoneen ikkunasta, kun maalaan jo uusia töitä.

Yritin vielä tinkiä, mutta kuumeen vähän hellittäessä oli puhti pois. 20 sentin Audi Sport nallen sain vaivoin aneltua, kolmekymmensenttiset olivat loppuneet. Kaikki miehet tietää että, miten iso 20 senttinen, mutta kyllä se auton takahyllyllä on pieni, tuskin näkyy.

Ensirekisteröinnin kanssa oli vielä omat kommervenkkinsä, mutta kuume oli jo laskenut ja olin terveenä uuden auton kanssa omassa pihassa. Kuukolmonen jäi Pörhön linikalle, olis siinä vielä lääkettä lievempiin tapauksiin.